داشتن رفتار حرفه ای در محل کار مهم است. رفتار حرفهای مجموعهای از ویژگیهای رفتاری و ظاهری است که شما را به عنوان فردی سختکوش، قابل اعتماد و محترم در محیطهای رسمی معرفی میکند.
اینکه شما چطور با دیگران در محل کار رفتار میکنید و با وظایف خود چه برخوردی دارید، حرفهای بودن شما را نشان میدهد. رفتار حرفه ای در محل کار مزایای زیادی دارد. حرفهای بودن باعث میشود که شما در کار خود آزادی بیشتری داشته باشید. مسئولیتهای بیشتری بر عهدهی شما گذاشته شود. فرصتهای بیشتری برای پیشرفت به دست بیاورید و امنیت شغلی بیشتری داشته باشید.
در این مقاله قصد داریم، روشهایی را که میتوانید با آنها خود را فردی حرفهای معرفی کنید، به شما نشان دهیم. همچنین دربارهی رفتار حرفه ای در شبکههای اجتماعی صحبت میکنیم. شما با یادگیری و به کار بردن این نکات میتوانید موفقیت خود را حتی در اولین شغل خود تضمین کنید.
چطور در محل کار حرفهای رفتار کنید. (نکات رفتار حرفه ای در محل کار)
۱- قابل اعتماد باشید.
قابل اعتماد بودن یک رفتار حرفه ای مهم برای موفقیت در محل کار است. هنگامی که شما و همکارانتان بتوانید به یکدیگر اعتماد داشته باشید که کارها را با کیفیت و در مهلت تعیین شده انجام و به درخواستها به سرعت پاسخ میدهید، رسیدن به اهداف سازمان و غلبه بر چالشها آسانتر میشود.
برای قابل اعتماد بودن، باید انعطاف پذیر هم باشید و بتوانید زمانی که با موانع پیش بینی نشده رو به رو میشوید، بر روی کار خود متمرکز باقی بمانید. یک متخصص فناوری اطلاعات را در نظر بگیرید که زمانی که با یک باگ نرم افزاری روبهرو میشود، به شدت مضطرب و نگران میشود و فرد دیگری که مشکل را قبول میکند و سعی میکند آرامش خود را حفظ کند و برای رفع مشکل به سمت جلو حرکت کند. کارفرمایان ترجیح میدهند افرادی را استخدام کنند که در بیشتر مواقع رفتار یکنواختی دارند، چرا که این افراد قابل اعتمادتر و در نتیجه حرفهای تر هستند.
شما میتوانید قابل اعتماد بودن خود را در محل کار به این شکل نشان دهید:
- همیشه به درخواستها وپرسشهایی که از شما میشود، پاسخ دهید.
- سعی کنید به جلسات کاری به موقع یا حتی زوتر، برسید.
- کیفیت کار خود را ثابت نگه دارید. اگر در مواقعی کیفیت کار شما افت کند، به عنوان یک فرد قابل اعتماد شناخته نخواهید شد.
- روی کاری که در دست شماست، تمرکز کامل داشته باشید.
۲- متواضع باشید.
یکی دیگر از رفتارهای حرفه ای در محل کاراین است که متواضع و فروتن باشید. کسانی که متواضع هستند، بدون اینکه به خود مغرور باشند، اعتماد به نفس دارند. آنها متوجه ارزشی که دیگران برای تیم به ارمغان میآورند، هستند. تواضع باعث میشود که فرد بدون اینکه خود را از دیگران مهمتر بداند، بتواند با آنها به عنوان یک تیم همکاری کند.
کارمندان متواضع به همکاران خود احترام میگذارند، تلاش و کار سخت آنها را به رسمیت میشناسند و سعی نمیکنند به طور مدام دربارهی دستاوردهای شخصی خود صحبت کنند.
شما میتوانید تواضع خود را در محل کار از طریق این موارد نشان دهید:
- برای رسیدن تیم به اهداف خود هر آنچه که لازم است را انجام دهید، حتی اگر مجبور شوید در این میان کارهایی را انجام دهید که پایینتر از سطح تخصص و توانایی شماست.
- به اشتباهات خود اعتراف کنید.
- در مواقع ضروری از دیگران درخواست کمک کنید.
- انتقادهای سازنده را بپذیرید.
- از متخصصان باتجربهتر مشورت بگیرید.
دیگران را تشویق کنید تا افکار و ایدههای سازنده خود را با شما به اشتراک بگذارند.
۳- پاسخگو باشید.
کارفرمایان بیشتر اوقات کارکنان خود را مسئول میدانند، اما بهترین کارمندان کسانی هستند که این کار را برای خود انجام میدهند. مسئولیت پذیری به این معناست که شما مسئولیت کارها و نتایج آنها را بر عهده بگیرید و نقش خود را در اشتباهات و شکستها بپذیرید. مسئولیت پذیری همچنین خودآگاهی و تعهد شما به صداقت و درستکاری را نشان میدهد.
شما میتوانید مسئولیت پذیری خود را در محل کار از این طریق نشان دهید:
- وظایفی را که بر عهده شما گذاشته شده سر وقت تمام کنید.
- مسئولیت نتایج هر پروژهای را که در آن شرکت داشتید، بپذیرید.
- برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید و همچنین سهم خود را در کمک به تیم برای رسیدن به اهداف تجاری، انجام دهید.
۴- به دیگران کمک کنید.
زمانی که به نظر میرسد همکارانتان تحت فشار کار هستند یا تلاش میکنند که یک مسئلهی چالش برانگیز را حل کنند، به آنها کمک کنید. از آنها بپرسید که آیا به نظر شما دربارهی یک ایده نیاز دارند یا برای تکمیل یک پروژه کمک میخواهند یا خیر و به پاسخ آنها احترام بگذارید.
وقتی از همکاران خود حمایت میکنید و با آنها به عنوان یک تیم کار میکنید، باعث میشوید که کل مجموعه ارتقا پیدا کند. مدیران متوجه کارکنانی میشوند که شخصیتی حمایت کننده دارند و ممکن است شما را برای نقشهای مدیریتی انتخاب کنند.
۵- اخلاق کاری داشته باشید.
اخلاق کاری به معنی این است که سعی کنید بین درست و غلط، آنچه را که درست است انتخاب کنید و اصول اخلاقی را حفظ کنید. زمانی که اخلاقی عمل میکنید، احتمالا تصمیمهای بهتری میگیرید که به نفع کل تیم است. برای اخلاقی عمل کردن در محیط کار:
- قوانین و سیاستهای شرکت را درک و از آنها پیروی کنید.
- تا جایی که ممکن است سعی کنید که تعصبها و قضاوتهای شخصی را از تصمیمها و تعاملات خود کنار بگذارید.
- در قبال اعمال خود مسئولیت پذیر و پاسخگو باشید.
- برای پروژههای جدید داوطلب شوید و از خود ابتکار عمل نشان دهید.
۶- از شبکههای اجتماعی دوری کنید.
حتی اگر شغل شما شامل ارسال پست در شبکههای اجتماعی و نظارت بر پلتفرمهای شرکت است، در ساعتهای کاری حسابهای شخصی خود را چک نکنید. اگر یک همکار یا مدیر متوجه شود که شما در طول روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، ممکن است که بهروهوری شما زیر سوال برود. برای بررسی شبکههای احتماعی خود تا زمان استراحت یا ناهار صبر کنید.
اگر هنگام کار روی وظیفهی خود تمرکز کنید و نشان دهید تا زمانی که در محل کار هستید، شغل شما اولویت اصلی شماست، میتوانید از این راه میتوانید برای خود شهرت حرفهای دست و پا کنید.
۷- مرتب باشید و سازماندهی داشته باشید.
یکی از جنبههای مهم رفتار حرفه ای در محل کار این است که ظاهر و محیط کار خود را مرتب و تمیز نگه دارید. شما باید لباسهای مناسب و تمیز بپوشید و از به هم ریختن میزکارتان جلوگیری کنید. آراستگی شما به دیگران نشان میدهد که برای انجام وظایف شغلی خود آماده هستید.
همچنین شما باید سازمان یافته باشید. سازماندهی چیزی بیشتر از آراستگی است. شما ممکن است میزتان را مرتب نگه دارید اما هنوز برای پیدا کردن سریع چیزها مشکل داشته باشید. سازماندهی نشان میدهد که شما میدانید که هر چیزی کجاست و درک روشنی از کاری که در لحظه باید انجام دهید، دارید. سازماندهی به مدیران شما نشان میدهد که میتوانید بهترین استفاده را از روز کاری خود ببرید.
۸- آداب معاشرت را رعایت کنید.
رعایت آداب معاشرت یکی از راههای نشان دادن رفتار حرفه ای در محل کار است که چه برای مصاحبه رفته باشید، چه به دنبال پیشرفت شغلی باشید به شما کمک میکند. رعایت آداب معاشرت به این معناست که خوش اخلاق و مودب باشید و با دیگران با احترام رفتار کنید. در حالی که آداب معاشرت میتواند بین کارفرمایان و صنایع متفاوت باشد، همیشه رسمی بودن بهتر از رسمی نبودن است.
شما میتوانید آداب معاشرت مناسب را در محل کار از این طریق نشان دهید:
- با افراد جدید احوالپرسی کنید.
- از زبان حرفهای در ارتباطات نوشتاری استفاده کنید.
- گوشی خود را در طول جلسات و مکالمات رودررو کنار بگذارید.
- هنگام احوالپرسی و صحبت با دیگران، آنها را به نام صدا بزنید.
- هنگام صحبت تماس چشمی برقرار کنید.
- مکالمات خود را روی کار متمرکز نگه دارید و از طرح موضوعات شخصی اجتناب کنید.
۹- مشکلات شخصی خود را وارد کار نکنید. یک رفتار حرفه ای مهم در محل کار که نباید نادیده بگیرید.
غیر ممکن است که بتوانیم زندگی شخصی خود را به طور کامل از زندگی کاری جدا کنیم. همهی ما در مقاطعی از زندگی خود وارد روابط میشویم یا از آنها خارج میشویم. فرزندان و والدینی داریم که گاهی با آنها مشاجره میکنیم و فراز و نشیبهایی را در زندگی تجربه میکنیم. آوردن این مسائل به محل کار باعث میشود که مرز بین زندگی شخصی و زندگی کاری از بین برود و شما را به عنوان فردی غیر حرفهای معرفی میکند. به طور مثال در حالی که ممکن است شما یک جدایی بد را پشت سر گذاشته باشید، همکاران شما نیازی به دانستن اختلافات شما از طریق مکالمات بلند تلفنی ندارند. رفتار حرفه ای واقعی در محل کار شامل حفظ دیوار مناسب بین مشکلات شخصی و زندگی کاری است.
۱۰- به یادگیری ادامه دهید.
نیازی نیست که شما در همه چیز تخصص داشته باشید اما لازم است در زمینههایی که مسئولیت آنها را برعهده دارید، سررشته داشته باشید. به طور مثال، یک تکنیسین سیستمهای گرمایش و سرمایش که دربارهی جدیدترین فناوریهای سرمایش و گرمایش کم مصرف اطلاعات دارد، از دید مشتریها و همکاران خود حرفهایتر به نظر میرسد.
در بیشتر اوقات لازم است که دانش خود را افزایش دهید و مهارتهای خود را بهبود ببخشید. برای این کار سعی کنید دورههای مختلف را بگذرانید، در کنفرانسها شرکت کنید، با فناوریهای جدید و شیوههای استفاده از آنها آشنا شوید و به دنبال یک مربی در رشتهی خود باشید. هر چقدر در زمینهی کاری خود تخصص بیشتری داشته باشید، حرفهای تر به نظر خواهید رسید.
رفتار حرفهای در ارسال ایمیل
۱- مثبت فکر کنید.
در هر ارتباط کتبی از جمله ایمیل امکان برداشت اشتباه وجود دارد. اگر ایمیلی که ارسال میکنید لحن منفی یا حتی خنثیای داشته باشد، ممکن است شما را در موقعیت دشواری قرار دهد.
وقتی با دیگران ارتباط رودررو نداریم، آنها اطلاعاتی مثل لحن صدا، برق چشم ، شوخ طبعی که قصد داریم با آن چیزی را بیان کنیم یا حتی مراقبت یا نگرانی را که از بیان یک انتقاد داریم، از دست می دهند. پس اگر قصد دارید یک موضوع منفی را در ایمیل بیان کنید، بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که چیزی که به نظر شما منفی است، احتمالا برای مخاطب منفیتر به نظر میرسد. به همین دلیل بهتر است انتقادات و موضاعات منفی را با ایمیل بیان نکنیم.
۲- هر ایمیل را جداگانه بنویسید و از متنهای از پیش نوشته شده استفاده نکنید.
اگر شما ایمیلی را ارسال کنید که با ” مشتری عزیز” شروع میشود یا از الگوهای از پیش نوشته شده برای ارسال ایمیل استفاده کنید، گیرنده بلافاصله تصور میکند که شما این ایمیل را به صورت انبوه ارسال کردهاید و بر دید او نسبت به شما تاثیر میگذارد. به همین دلیل لازم است که هر ایمیلی که ارسال میکنید به طور خاص برای آن گیرنده نوشته شده باشد و لحن و محتوای آن بر اساس شخصیت گیرنده انتخاب شده باشد.
۳- تا زمان مناسبی برای دریافت جواب صبر کنید.
اگر در حال ارسال ایمیل هستید، احتمالا انتظار دارید که پاسخ خود را به موقع دریافت کنید. اما با توجه به حجم زیاد ایمیلهایی که افراد در طول روز دریافت میکنند، ممکن است بعضی از آنها از دید دور بمانند. به عنوان یک قانون کلی، ایمیل بعدی نباید کمتر از ۲۴ ساعت بعد از ایمیل اولیه ارسال شود.
به عبارت دیگر، شما نباید فردی باشید که دو ساعت بعد از ارسال ایمیل، درخواست پیگیری ارسال میکند. هر چه شما در ایمیل ارسالی به فرد مورد نظر توجه بیشتری نشان داده باشید، پاسخ خود را سریعتر دریافت خواهید کرد.
رفتار حرفهای در شبکههای اجتماعی
چه این موضوع برای شما خوشایند باشد، چه نه، شبکههای اجتماعی آمدهاند که بمانند. آنها همچنین بهترین مکان برای ساخت برند شخصی شما هستند. آنها مکانی هستند که استخدام کنندگان، متخصصان منابع انسانی و مشتریهای شما به دنبال علایم هشداری میگردند که شما را استخدام نکنند یا تصمیم بگیرند که سرویس مورد نظر خود را به شما واگذار نکنند.
عکسهای نامناسب، بد زبانی و رفتار بد نشانههایی هستند که به آنها نشان میدهند، شما فرد ایدهآلی برای کار مورد نظر نیستید. برای داشتن یک پروفایل حرفهای در شبکههای اجتماعی به نکات زیر توجه کنید.
توییتر
چه کسانی را دنبال میکنید: اینکه با افرادی از صنعت خود ارتباط متقابل داشته باشید حرفهای بودن شما را نشان میدهد.
توییتها: استخدام کنندهها این نکته را بررسی میکنند که آیا شما اطلاعات مفید مربوط به صعنت خود را با دیگران به اشتراک میگذارید یا خیر، یا از توییتهای خود برای مبارزه با دیگران استفاده میکنید. زمانی که برای شغلی درخواست میدهید نگاهی به تاریخچهی توییتهای خود بیندازید و هر چیزی را که بهترین حالت شما را به کارفرما معرفی نمیکند، پاک کنید.
اینستاگرام
استخدام کنندهها نوع فالوورهایی را که جذب میکنید بررسی میکنند. به علاوه آنها به پاسخهای شما در کامنتها نگاه میکنند تا ببینند که با فالوورهای خود چقدر دوستانه و اجتماعی برخورد میکنید. این به آنها یک بینش دربارهی روابط شخصی شما هم میدهد و میتوانند بفهمند که برای فرهنگ شرکت مناسب هستید یا خیر.
لینکدین
اشتباهات رایج در نوشتن مخصوصا در لینکدین میتواند به تصویر حرفهای شما آسیب بزند. هیچ کس فردی را که در روزمهاش خود را یک کارمند وظیفهشناس معرفی میکند. اما شما میتواند با صرف وقت و بدون استفاده از کلمات مستقیم، وظیفهشناس بودن خود را نشان دهید. اگر لینکدین شما میگوید:” سه سال سابقه در زمینهی امور مالی” و توییتر شما نشان میدهد که سال گذشته در زمینهی شغل دیگری فعالیت داشتهاید، این یک علامت هشدار دهندهی بزرگ برای استخدام کنندگان است. دروغ گفتن دربارهی صلاحیت یا تجربیات شما ایدهی خوبی نیست، مخصوصا با وجود اینترنت که به راحتی میتوان از طریق آن تجربیات شما را چک کرد یا به هر طریقی شواهدی به دست آورد.
همچنین بخوانید: مهمترین معیارهای انتخاب شغل که باید بدانید.
دیدگاه شما چیست؟