انسان به طور تقریبی حدود یک سوم از عمر خود را در محل کارش سپری می کند، پس میتوانیم نتیجه بگیریم، شغلی که داریم تأثیر زیادی بر احساس خوشبختی ما دارد. بسیاری از افرادی که از شغل خود راضی نیستند، اگر توانایی مالی داشته باشند، شغل خود را برای پیدا کردن یک کار بهتر رها میکنند. میتوان گفت شغل مناسب شبیه لباس مناسب است. اگر لباسی داشته باشید که فکر میکنید برای شما مناسب است و با آن ظاهر خوبی پیدا میکنید، بیشتر اوقات آن را میپوشید و از پوشیدن آن احساس خوبی دارد. زمانی هم که شغل مناسبی دارید، احساس بهتری در زندگی دارید و آن را برای مدتی طولانی حفظ میکنید. اما شغل چیست؟ شغل یک فعالیت منظم و رسمی است که برای به دستآوردن پول انجام میدهید تا بتوانید نیازهای خود را برطرف کنید. یک شغل ممکن است تماموقت یا پارهوقت یا کوتاهمدت باشد. یک شغل مناسب خصوصیاتی دارد. در این مقاله بعضی از ویژگی های یک شغل مناسب را با شما در میان میگذاریم.
ویژگی های یک شغل مناسب
۱- حقوق و مزایا
میگویند پول همه چیز نیست، ممکن است همین طور باشد، اما زمانی که میخواهیم ویژگی های یک شغل مناسب را تعریف کنیم، پول اولویت بالایی دارد. اگر حقوق شما کافی نباشد و نتوانید به راحتی نیازهای اساسی خود، مثل غذا، سرپناه، حملونقل، مراقبتهای بهداشتی و درمانی و … را تامین کنید، دچار استرس خواهید شد. این موضوع در دراز مدت باعث ایجاد افسردگی و اضطراب مزمن در شما میشود. به علاوه اگر به ازای ساعتها کار حقوق کمی دریافت کنید، به تدریج انگیزهی خود را از دست میدهید.یک شغل مناسب درآمد منصفانه ای دارد، درآمدی که بتوانید با آن نیازهای اساسی خود را به طور کامل تامین کنید و حتی بخشی از نیازهای دیگر مثل نیاز به سرگرمی و تفریح را برآورده کنید.
علاوه بر حقوق، یک شغل مناسب مزایای مالی دیگری هم دارد. بیمه خدمات درمانی یکی از مزایایی است که بسیاری از افراد بدون آن حاضر به پذیرش یک شغل نیستند. برنامههای بازنشستگی، پاداش متناسب با عملکرد، پاداش سالانه، صندوق پس انداز وام، کمک هزینههای آموزشی و…. از مزایای دیگر یک شغل مناسب است. این مزایا به شما کمک میکنند تا راحتتر بتوانید هزینههای غیرمنتظره را پرداخت کنید و برای آیندهی خود پس انداز کنید.
۲- امنیت شغلی
امنیت شغلی به معنی این است که شما اطمینان داشته باشید تا زمانی که خودتان تصمیم نگرفتهاید کارتان را ترک کنید، شاغل باقی میمانید. افراد زیادی عقیده دارند امنیت شغلی مهمترین جنبهی یک شغل بعد از درآمد است. زمانی که شما امنیت شغلی دارید، لازم نیست نگران صورتحسابها و وامها و بدهیهای خود در پایان ماه باشید و تلاش میکنید که وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و پیشرفت کنید. در زندگی شخصی خود هم احساس آرامش و امنیت بیشتری میکنید. درحالیکه در در نبود امنیت شغلی، چون شما به طور مدام نگران هزینههای زندگی خود هستید، تمرکز بالایی ندارید و نمیتوانید وظایف خود را بهدرستی انجام دهید و همین مسئله بر کارآیی شما تاثیر میگذارد. نگرانی مدام و کاهش کارایی به عزت نفس شما آسیب می زند و باعث میشود که نتوانید زندگی شادی داشته باشید.
برای بالا بردن امنیت شغلی خود زمانی که قصد دارید در یک شرکت استخدام شوید، دربارهی وضعیت مالی آن تحقیق کنید. اگر شرکت در آستانهی ورشکستگی باشد امنیت شغلی نخواهید داشت. همچنین ایجاد رابطهی خوب با مدیران و کارمندان، یادگیری فناوریهای روز که مرتبط با شغل شما هستند و کمک به شرکت در انجام پروژههای بلند مدت، به بالا بردن امنیت شغلی شما کمک میکند.
۳- فرصت رشد یکی از ویژگی های شغل مناسب که نباید فراموش شود.
یک شغل مناسب شغلی است که شما بتوانید چیزهای جدیدی از آن یاد بگیرید و بهطور مدام مهارتهای خود را ارتقا دهید و با کسب این مهارتها بتوانید مسئولیتهای بیشتری را بر عهده بگیرید. اگر شغلی داشته باشید که شامل یک سری وظایف تکراری است و فرصت زیادی برای پیشرفت وجود ندارد، احتمال زیادی هست که با گذشت زمان بیحوصله شوید و کار خود را رها کنید.
علاوه بر این مهم است که سازمانی که در آن کار میکنید، شما را به تلاش برای پیشرفت تشویق کند و از آن حمایت کند. به عنوان مثال شما را به کنفرانس ها و سمینارهای آمورشی بفرستد یا برای شرکت در دورههای آموزشی به شما کمک هزینه پرداخت کند.
۴- محیط کاری
یکی دیگر از ویژگی های یک شغل مناسب که تاثیر زیادی بر رضایت شغلی دارد و باعث میشود که بخواهید برای مدتی طولانی شغل خود را حفظ کنید، وجود محیط کاریای است که جو مثبتی دارد. یک محیط کاری خوب محیطی است که درآن به شما احترام میگذارند و قدر کاری را که انجام میدهید، می دانند. برای نظرات شما ارزش قائل هستند و در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهید به شما پاداش میدهند.
زمانی که در محیط کاری احترام وجود دارد، شرایطی ایجاد نمیشود که کارمندان بتوانند به آزار و اذیت یکدیگر بپردازند. محیط آرامتر است و سطح استرس شغلی کاهش پیدا میکند. شما در چنین محیطی راحتتر میتوانید ایدههای خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و استعدادهای خود را بروز دهید
. کاهش استرس در محیط کاری بر سلامت ذهنی و جسمی شما هم میگذارد و باعث میشود که روحیه بهتری داشته باشید. در حالیکه در محیطی که احترام وجود ندارد، ضمن اینکه کارآیی شما کاهش پیدا میکند، به عزتنفس و احساساتتان هم آسیب وارد میشود و این موضوع میتواند حتی بر روابط غیر کاری شما هم تاثیر منفی بگذارد.
۵- ساعات کاری
در بازار کار پر رقابت امروز شغلی که درآمد مناسبی برای شما داشته باشد، معمولا هشت تا نه ساعت در روز زمان میبرد. اگر ساعات کاری شما طولانی باشد، شما فرصت کافی برای استراحت ندارید. خستگی مدام و هر روزه باعث میشود که دچار فرسودگی شغلی شوید، که این فرسودگی در دراز مدت منجر به استرس مزمن میشود و بر عملکرد شغلی شما تاثیر میگذارد. اما مسئله به همین جا ختم نمی شود. چون شما وقت کافی برای تغذیهی سالم و ورزش ندارید، سلامت جسمیتان به خطر میافتد. روابط شخصیتان هم دچار اختلال میشوند.
نکته ی دیگر این است که ساعت پایان کار دقیق و مشخص باشد، در غیر این صورت مرز میان زندگی شخصی و زندگی کاری شما از بین خواهد رفت، و به تدریج متوجه خواهید شد، دیگر وقتی برای زندگی شخصی خود ندارید.
۶- انعطاف پذیری
یکی دیگر از ویژگی های یک شغل مناسب انعطافپذیری است. منظور از انعطافپذیری این است که اگر شغل شما بهصورت بالقوه امکان دورکاری دارد، گاهی به شما اجازه داده شود که وظایفتان را در منزل انجام دهید. یا اگر نوبت دکتر دارید، یا قصد شرکت در یک دورهی آموزشی را دارید که بعضی از ساعات آن با ساعات کاری شما تداخل دارد، به شما اجازه داده شود که چند ساعت در هفته مرخصی بگیرید. این یک سطح حداقلی از انعطافپذیری است. در سطوح بالاتر به شما این آزادی داده میشود که زمان، مکان و نحوهی انجام کار را خودتان انتخاب کنید، و تنها بر نتیجهی کار تمرکز میشود.
انعطافپذیری باعث میشود، که تعادل بیشتری بین زندگی کاری و شخصی شما ایجاد شود و بهتر بتوانید نیازهای شخصی خود را برآورده کنید. اگر انعطاف پذیری از نوع آزادی در زمان، مکان و نحوهی انجام کار باشد، چون نتیجهی کار اهمیت دارد، کارآیی شما بیشتر میشود و همین باعث میشود که در آینده بیشتر پیشرفت کنید و رضایت شغلی بالایی داشته باشید.
۷- مدیر خوب
وجود مدیری که برای شما و کاری که انجام میدهید، ارزش قائل است تاثیر زیادی بررضایت شما از شغلتان دارد. یک مدیر خوب میتواند نقاط قوت شما را تشخیص بدهد و شما را طوری راهنمایی کند، که از این نقاط قوت به بهترین شکل استفاده کنند. او اگر احساس کند که شما توانایی لازم را دارید، مسِئولیتهای بیشتری بر عهدهی شما قرار میدهد و به شما این فرصت را میدهد که مهارتها و حتی جایگاه شغلی خود را بالا ببرید.
یک مدیر خوب، تلاشهای شما را میبیند و به خاطر آنها از شما قدردانی میکند. به پیشنهادها و انتقادهای شما گوش میکند، دربارهی آنها فکر میکند و در صورتیکه درست و منطقی باشند، آنها را در تصمیمگیریهای خودش لحاظ میکند. زمانی که در کار خود با بحرانی روبهرو شوید، راهحلهایی پیشنهاد میدهد و شما را دلگرم میکند که توانایی عبور از این بحران را دارید.
در مقابل یک مدیر بد میتواند محیط کار را به جهنم تبدیل کند و باعث شود که حتی اگر به شغل خود علاقه دارید و درآمد بالایی دارید به فکر ترک کار بیفتید.
۸- شرح وظایف مشخص
باید مشخص باشد که شغل شما به چه مهارتهایی نیاز دارد، چه مسئولیتها و وظایفی بر عهدهی شماست، این وظایف چطور چه باید انجام شوند و شما با چه کسانی باید در ارتباط و به چه کسانی باید پاسخگو باشید.
اگر وظایف شما مشخص و واضح نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که از شما خواسته شود که وظابف فرد دیگری را انجام دهید یا در صورتیکه یکی از کارکنان از شرکت خارج شود ممکن است بخشی از وظایف او برعهدهی شما گذاشته شود بیآنکه حقوق شما افزایش پیدا کند. زمانی که کارهای شما زیاد میشود، شما وقت زیادی ندارید که وظایف اصلی خود را پیگیری کنید و این موضوع بر کیفیت کار شما تاثیر میگذارد. از طرفی انجام وظایفی که خارج از حد توان شماست باعث میشود که در دراز مدت دچار و فرسودگی شغلی شوید، در حالیکه داشتن وظایف شغلی مشخص به شما کمک میکند که برای آیندهی شغلی خود چشمانداز مناسبی ترسیم کنید و با انگیزهی بیشتری برای موفقیت تلاش کنید.
جمعبندی: ویژگی های یک شغل مناسب
در این مقاله تعریف کردیم که شغل چیست و به معرفی ویژگی های یک شغل مناسب پرداختیم. گفتیم که اگر شغلی داشتهباشیم که حقوق مناسب و ساعات کاری معقولی داشته باشد. امنیت شغلی ما تضمین شدهباشد و محیط کار ما مثبت جو مثبتی داشتهباشد، شرایط رشد و پیشرفت در این محیط فراهم باشد و مدیری داشته باشیم که حامی و پشتیبان کارکنانش است، احتمالا شغل خود را برای مدت بیشتری حفظ میکنیم و در زندگی خود هم خوشحالتر و راضیتریم. ممکن است شغل ما به گونهای باشد که جمع شدن همهی این ویژگیها در آن امکانپذیر نباشد. در این صورت هر چه شغل ما ویژگیهای بیشتری داشتهباشد، مناسبتر و رضایتبخشترخواهد بود.
مقاله عالی ای بود، استفاده کردم، ممنون