رشته گرافیک؛ 7 نکته ی مهم درباره ی رشته ی گرافیک که باید بدانید.

اگر قصد انتخاب رشته گرافیک را دارید باید به شما بگوییم هیچ زمانی بهتر از امروز برای رشته‌ی گرافیک وجود نداشته است. به اطراف خود نگاه کنید. گرافیک همه جا هست. از طرح روی بسته‌ی محصولاتی که مصرف می‌کنید گرفته تا پوستر جشنواره موسیقی یا زمانی که در یک فروشگاه آنلاین مشغول ثبت سفارش هستید. امروز بازاریابی سنتی تا حد زیادی با بازاریابی آنلاین جایگزین شده است و این به این معناست که بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها به یک طراح گرافیک نیاز دارند.

گرافیک یک هنر بسیار قدیمی است که سابقه‌ی آن به ۳۰۰۰ سال قبل بر از میلاد بر‌می‌گردد. زمانی که مصری‌ها خط هیروگلیف را اختراع کردند. این خط یک خط تصویری بود که از تصاویری مثل ماه، خورشید، اجزای بدن انسان و … برای انتقال پیام استفاده می‌کرد. هنر گرافیک راه بسیار طولانی را از ابزارهای سنگی تا تبلت‌های دیجیتال طی کرده است، و امروز آن‌قدر به بخشی از دنیای مدرن تبدیل شده است که تصور زندگی بدون آن سخت است.

رشته گرافیک

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک هنری است که اشکال، تصاویر، رنگ‌ها و تایپوگرافی را ترکیب می‌کند تا پیام و ایده‌ای را به مخاطب منتقل کند. معمولا به  رشته طراحی گرافیک ارتباط تصویری هم گفته می‌شود چرا که تولید کننده با مشتری از طریق تصاویر ارتباط برقرار می‌کند و سعی می‌کند بر احساسات و ادراک او تاثیر بگذارد و او را به سمت هدف خاصی هدایت کند. به طور مثال در صفحات وب بر روی لینک خاصی کلیک کند یا او رو ترغیب کند که محصولی را خریداری کند یا از طریق برند سازی او را به یک مشتری دایمی تبدیل کند.

رشته‌ی گرافیک برای چه افرادی مناسب است؟

مهم‌ترین چیزی که برای موفقیت در این رشته نیاز دارید خلاقیت است. شما باید بتوانید از اشیا و محیط اطراف خود الهام بگیرید و ایده‌ها و طرح‌های جدید ارائه دهید. شما همچنین به صبر زیادی نیاز دارید. ایده‌های خوب معمولا به سرعت شکل نمی‌گیرند و ممکن است زمان زیادی نیاز باشد تا یک ایده به پختگی لازم برسد.

شما به عنوان یک دانشجوی گرافیک و حتی بعدتر به عنوان یک طراح باید همیشه در حال آموختن باشید.  یادگیری طراحی یک فرآیند مادام العمر است وچیزی نیست که آن را طی چند ماه یا چند سال یاد بگیرید. صنعت طراحی گرافیک به طور مدام در حال تکامل است و شما باید با پیشرفت‌‌های جدید هماهنگ شوید.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که یک طراح گرافیک هنرمندی نیست که در تنهایی خودش کار می‌کند تا هر چیزی را که خود می‌خواهد خلق کند، بلکه شما باید دیدگاه مشتری را به شکلی هنرمندانه پیاده سازی کنید و این به این معناست که باید بتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید، به آنچه که او می‌گوید گوش دهید و از او سوالات هوشمندانه بپرسید.

مزایای طراح گرافیک بودن

۱-     همیشه تقاضا برای طراحان گرافیک وجود دارد.

در دنیای دیجیتالی امروز بسیاری از کسب و کارها به استفاده از پلتفرم‌های آنلاین رو آورده اند و این به این معناست که تقریبا هر بخش و صنعتی به طراحان گرافیک نیاز دارد تا بتواند داستان خودش را بیان کند. با داشتن دانش گرافیک ، شما به یک زبان جهانی صحبت می کنید و کارها و پروژه‌های متنوعی را می‌توانید انجام دهید. شما ممکن است یک لوگوی جدید، یک بسته محصول، یک کاتالوگ یا یک وبسایت را برای یک شرکت طراحی کنید. همچنین با با ارتقاء مهارت در بازاریابی، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را برای شرکت‌های بزرگ راه اندازی کنید.

۲-   رشته گرافیک  نگاه شما به جهان اطرافتان تغییر می‌کند.

زمانی که به عنوان یک طراح گرافیک در خیابان‌ها قدم می‌زنید به همه چیز با دید متفاوتی نگاه می‌کنید و این به این دلیل است که شغل شما به بخشی از زندگی شما تبدیل خواهد شد. شما از هر کاری که به آن نگاه می‌کنید الهام می‌گیرید و ایده‌هایی برای پروژه بعدی خود پیدا می‌کنید. طراحی دیدگاه جدیدی را برای شما به همراه می‌آورد و شما را تشویق می‌کند تا به دیدن گالری‌های هنری و معماری بروید و چیزهای جدیدی کشف کنید.

۳-     می‌توانید از هر کجای دنیا کار کنید.

کار از راه دور

امروزه کار از راه دور محبوبیت بیشتری پیدا کرده و به وسیله‌ی کارفرمایان پذیرفته شده است. به عنوان یک طراح با داشتن یک لپ‌تاپ می‌توانید از هر کجایی که هستید کار خود را انجام دهید. می‌توانید هنگام کار به سفر بروید یا از پشت میز یک کافه کارهایتان را انجام دهید.

اگر در طراحی گرافیک مهارت داشته باشید با داشتن نمونه کارهای حرفه‌ای می‌توانید در سطح بین المللی هم فعالیت کنید.

۴-     برای خلاق بودن دستمزد می‌گیرید.

همان طور که قبل‌تر گفتیم به عنوان یک طراح گرافیک باید دیدگاه و سلیقه‌ی مشتریان خود را در نظر بگیرید. اما شما آزادید که متناسب با نیاز و سلیقه‌ی مشتری چندین ایده را ارائه دهید. شما باید به دنبال یک راه‌حل خلاقانه برای بیان یک پیام در قالب یک طرح باشید و درگیر استفاده از رنگ، اشکال و نمادها برای بیان ایده هایتان خواهید شد.

اگر به دنبال رشته‌ای هستید که شما را روزانه به چالش بکشد و خلاقیت شما را زنده نگه دارد، طراحی گرافیک برای شما مناسب است.

۵-     از کارتان لذت خواهید برد.

رشته گرافیک

آیا فردی هستی که به راحتی کسل می‌شوید و یا تمرکز حواس خود را از دست می‌دهید؟ با انتخاب یک صنعت خلاق محیط کاری شما پر از افراد پر جنب و جوشی خواهد بود که از کاوش دنیای اطراف خود لذت می‌برند و به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه برای مسایل هستند.

اگر به پوشیدن لباس‌های رسمی علاقه‌ای ندارید، استودیوهای طراحی مکان‌هایی هستند که به شما این امکان را خواهند داد که لباس‌‌های کاری راحت‌تری بپوشید. الگوهای کاری انعطاف پذیرتر و تزئینات محل کار خلاقانه ترند، در چنین محیطی شما کمتر بی‌حوصله و کسل خواهید شد.  

سختی‌های طراح گرافیک بودن

۶-     بیشتر مردم فکر می‌کنند که طراحی گرافیک کار آسانی است.

به عنوان یک طراح گرافیک به زودی متوجه می‌شوید که بسیاری از مشتریان و به طور کلی مردم تصور می‌کنند که طراحی گرافیک کار آسانی است. این به این دلیل است که یک فرد معمولی محصول نهایی را می‌بیند و نمی‌داند که یک طراح چقدر وقت صرف کرده است تا آن را انجام دهد. بیشتر اوقات شما با سوالاتی مثل : ” آیا می‌توانید به سرعت یک لوگو برای من طراحی کنید؟” یا ” چقدر طول می‌کشد تا کارتان را تمام کنید” روبه‌رو می‌شوید که ممکن است دلسرد کننده باشند. همچنین دوستان شما ممکن است از شما بخواهند که برای آن‌ها کارهای رایگان انجام دهید و کسب و کارها ممکن است ارزش کار شما را تشخیص ندهند.

می‌توانید با ملایمت به آن‌ها درباره‌ی مدت زمان طراحی و پیچیدگی آن توضیح دهید. همچنین مهم است که ارزش کار خودتان را بدانید و از قیمت‌های خودتان کوتاه نیایید، هر چند این کار همیشه آسان نیست.

۷-     برخورد با مشتریان انتقادگر فرساینده است.

مشتریان انتقادگر

زیبایی یک امر نسبی است و هر کسی درباره‌ی اینکه چه چیزی زیبا به نظر می‌رسد دیدگاهی دارد. پس ممکن است چیزی که شما طراحی می‌کنید و آن را جذاب می‌دانید، همان چیزی نباشد که مشتری شما از آن لذت می برد. در این صورت باید انتقاد را بپذیرید و کار خود را به نحوی ویرایش کنید که مشتری از آن راضی باشد.

گاهی بعضی از مشتریانی که دچار وسواس هستند مدام کار شما را مورد انتقاد قرار می‌دهند و فرآیند راضی کردن آن‌ها ممکن است طولانی و خسته کننده باشد. در این صورت مهم است که برای تعداد ویرایش‌هایی که انجام می‌دهید حد و مرز تعیین کنید و از همان ابتدا به آن‌ها بگویید که چند بار ویرایش در قیمت گذاری شما گنجانده شده است و ویرایش‌های بیشتر مشمول هزینه‌ی اضافی خواهند بود.

یک طراح گرافیک چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

نیازی نیست  که به عنوان یک طراح گرافیک یک نقاش برجسته باشید اما باید اصول طراحی را به درستی درک کنید و بدانید که چطور خطوط، اشکال، فضا، رنگ‌ها و تایپوگرافی را برای ایجاد طرح‌های بصری جذاب ترکیب کنید.

همچنین از آنجایی که مجبور می‌شوید در بعضی از پروژه‌های خود از عکس‌ها استفاده کنید باید عکاسی بدانید. در دنیای امروز یک طراح گرافیک می‌تواند از عکس‌های استوک استفاده کند. عکس‌های استوک عکس‌های با اندازه‌های بزرگ و کیفیت بالا هستند که برای طراحی کاتالوگ‌ها، بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند. اما این عکس‌ها به شما اجازه نمی‌دهند که منحصر به فرد باشید. برای اینکه دیدگاه و خلاقیت خود را نشان دهید باید عکاسی بدانید.

یک طراح گرافیک به هنگام تحصیل مهارت‌های طراحی و عکاسی را می‌آموزد اما یکی از مهارت‌هایی که در هنرستان یا دانشگاه آموزش داده نمی‌شود و بعید است که یک طراح بدون آن‌ها بتواند به یک شغل دست پیدا کند مهارت‌های نرم افزاری است. یک طراح گرافیک باید حداقل به Photoshop، Illustrator و InDesign مسلط باشد.

مسیر تحصیل در رشته‌ی گرافیک

برای تحصیل در مقطع کاردانی رشته‌ی گرافیک شما باید در آزمون سراسری فنی حرفه‌ای شرکت کنید. پس از کسب از مدرک کاردانی می‌توانید در آزمون کارشناسی ناپیوسته شرکت کنید. اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته گرافیک باید در آزمون سراسری هنر شرکت کنید. آزمون سراسری هنر به صورت نیمه متمرکز برگزار می‌شود. به این معنی که شما باید هم در آزمون کتبی و هم در آزمون عملی شرکت کنید. رشته‌ی گرافیک در مقطع کارشناسی پیوسته فاقد گرایش است اما در مقطع ارشد دارای سه گرایش: تصویر متحرک (انیمیشن)، ارتباط تصویری و تصویرسازی است.

دروس مهم رشته‌ی گرافیک در مقطع کارشناسی پیوسته

بعضی از مهم‌ترین دروس رشته‌ی گرافیک در مقطع کارشناسی پیوسته عبارتند از: طراحی پایه، صفحه آرایی، تصویرسازی، طراحی لوگو، طراحی نشانه، طراحی پوستر، طراحی گرافیک متحرک، تجزیه و تحلیل هنرهای بصری.

بازار کار و درآمد رشته گرافیک

به عنوان یک  فارغ التحصیل رشته گرافیک در چه مشاغلی می‌توانید مشغول به کار شوید؟

به عنوان یک فارغ‌ التحصیل رشته‌ی گرافیک می‌توانید در زمینه‌های زیر مشغول به کار شوید:

  • طراح گرافیک
  • طراح بصری
  • انیماتور
  • طراح موشن گرافیک
  • طراح  UI/UX
  • طراح محصول
  • تدوینگر فیلم

درآمد رشته گرافیک

به عنوان یک طراح گرافیک بسته به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید و سطح مهارتی که دارید ممکن است در آمدی از ۳ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه داشته باشید. به عنوان مثال اگر یک گرافیست با سطح مهارت متوسط باشید می‌توانید انتظار سطح در آمدی بین ۳ تا ۵ میلیون تومان در ماه را داشته باشید. اگر سطح مهارت شما متوسط رو به بالا باشد می‌توانید درآمدی حدوی ۵ تا ۷ میلیون تومان در ماه داشته باشید و چناچه یک گرافیست ارشد باشید درآمد ۸ تا ۱۲ میلیون تومان در ماه دور از انتظار نیست. همچنین اگر طراح  UI/UXباشید بسته به سطح مهارت درآمدی بین ۴ تا ۱۵ میلیون تومان خواهید داشت.

درآمدهای ذکر شده در این مقاله مربوط به بهمن ماه ۱۳۴۰۰ هستند.

همچنین بخوانید: معرفی رشته‌ گردشگری، رشته‌ای برای سرک کشیدن به تمام گوشه‌های جهان

دیدگاه شما چیست؟