معرفی رشته‌ گردشگری، رشته‌ای برای سرک کشیدن به تمام گوشه‌های جهان

حال که قصد معرفی رشته‌ گردشگری یا همان مدیریت جهانگردی را دارم، ویروس کرونا بر بسیاری از صنایع و مخصوصا صنعت گردشگری تاثیر گذاشته است. در اوایل سال ۲۰۲۰ اقداماتی که برای مهار ویروس انجام شد، باعث توقف کامل همه‌ی فعالیت‌های گردشگری در سراسر جهان شد. خطوط هوایی، هتل‌ها و مشاغل مرتبط با جهانگردی ضررهای بسیار زیادی را متحمل شدند. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تخمین زده است که نرخ گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده و اوضاع برای این بخش تا سال ۲۰۲۳ به شرایط قبل از بحران کرونا بر‌نمی‌گردد.

 توزیع واکسن کرونا در جهان امید گردشگران را برای بهبود اوضاع افزایش داده است اما بخش گردشگری هنوز با چالش‌هایی رو‌به رو است. بسیاری از کشورها به این فکر هستند که با انجام اقداماتی از گردشگری حمایت کنند. در حال حاضر بعضی از فعالیت‌های گردشگری بین‌المللی از سر گرفته شده است اما این فعالیت‌ها بسیار محدود و جزیی هستند. همزمان به دلیل محدودیت‌ سفرهای بین المللی، گردشگری داخلی افزایش پیدا کرده، اما ایجاد موج‌های جدید ویروس کرونا گردشگری داخلی را هم با توقف رو‌به‌رو می‌کند.

نکته‌ای که قصد دارم توجه شما را به آن‌ جلب کنم این است که اکنون کسب‌و‌کارهای مرتبط با گردشگری افت درآمد بی سابقه‌ای را تجربه می‌کنند اما این مقاله با این دید که مشکلات موجود از سر راه رشته‌ گردشگری برداشته شده است، نوشته شده است.

مزایای تحصیل در رشته‌ گردشگری

۱-   می‌توانید به افراد کمک کنید که به رویاهای خود تحقق ببخشند.

بسیاری از افرادی که سفر می‌کنند، رویای دیدن مکان‌های زیبا، ناشناخته و عجیب و غریب را در سر دارند. با تحصیل در رشته‌ گردشگری شما این فرصت را پیدا می‌کنید که به مردم برای تحقق بخشیدن به رویاهای سفرشان کمک کنید. شما چه در زمینه‌ی فروش تور یا بلیط فعالیت کنید. چه مسئول رزرو هتل‌ها و مکان‌های دیدنی باشید یا به عنوان راهنمای تور آن‌ها را همراهی کنید در ماجراجویی آن‌ها نقش مهمی دارید. شما می‌توانید در شادی آن‌ها سهیم باشید و تجربه‌ای دلچسب و تکرار‌نشدنی را برای آن‌ها خلق کنید. ضمن اینکه به عنوان راهنمای تور می‌توانید شما هم بخشی از این تجربه باشید و از مکان‌های ناشناخته در ایران و سراسر دنیا دیدن کنید.

۲-    با افرادی از فرهنگ‌های مختلف ملاقات می‌کنید.

زمانی که در صنعت گردشگری کار می‌کنید به طور روزانه با افرادی از ملیت‌های مختلف برخورد می‌کنید و با فرهنگ‌ها و آداب‌و‌رسوم مختلف آشنا می‌شوید. این موضوع ضمن اینکه هیجان انگیز و سرگرم کننده است، باعث می‌شود که چیزهای جدیدی یاد بگیرید و ببینید که افراد در سراسر دنیا چطور کارهای یکسان را به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌دهند. پس دیدگاه‌های جدیدی پیدا می‌کنید و افق دید شما گسترش پیدا می‌کند.

۳-  گردشگری یک صنعت جهانی است.

از قطب جنوب تا صحرای آفریقا، دیگر جایی بر روی زمین باقی نمانده است که گردشگران به آنجا سفر نکنند. با مطالعه‌ی رشته‌ گردشگری فقط آسمان جایی را که می‌توانید در آن کار کنید محدود می‌کند. با مطالعه‌ی این رشته درهای جهان به روی شما گشوده می‌شود و شما این امکان را دارید که کار و سفر را با هم داشته باشید.

۴-   مهارت‌های ارزشمندی کسب می‌کنید.

با کار در حوزه‌ی گردشگری یاد می‌گیرید که به طور مدام با نیازها و خواسته‌های در حال تغییر مشتری سازگار شوید. همچنین مهارت‌های متنوعی شامل کار تیمی، رهبری، حل مسئله، مهارت تصمیم‌گیری، مذاکره و مدیریت تعارض، برنامه‌ریزی رویدادها، بازاریابی و … را می‌آموزید. اگر زمانی تصمیم بگیرید زمینه‌ی شغلی را خود عوض کنید مهارت‌هایی دارید که برای بسیاری از مشاغل و صنایع خدماتی ارزشمند است.

۵-   شغل سرگرم‌کننده و جالبی خواهید داشت.

  در رشته‌ گردشگری شما چیزهای زیادی درباره‌ی سفر، کشورهای مختلف ، تاریخ و فرهنگ آن‌ها، زبان‌های مختلف، و جاذبه‌های خاصی که افراد عادی کمتر از آن‌ها اطلاع دارند، یاد می‌گیرید. شما با گردشگرانی رو‌به‌رو خواهید شد که هر کدام انتظارات، انگیزه‌ها، خلق‌و‌خو و تجربیات مختلفی دارند این موضوع به نوبه‌ی خود هم جالب است هم می‌تواند برای شما چالش‌هایی را ایجاد کند.

همچنین از آنجایی که افرادی که جذب مشاغل گردشگری می‌شوند معمولا افرادی خوش‌مشرب و علاقه‌مند به سفر هستند شما همکارانی خواهید داشت که با شما همفکر هستند و می‌توانید دوستان زیادی پیدا کنید. به این ترتیب شما قادرید شغلی داشته باشید که با آن تفریح کنید، افراد جدید را ملاقات کنید و از زندگی لذت ببرید.

۶-   با تحصیل در رشته گردشگری می‌توانید به حفظ  فرهنگ و سنت‌های محلی کمک کنید.

گردشگری بر سبک زندگی و فرهنگ ساکنان و گردشگران تاثیر می‌گذارد. گردشگری این توانایی را دارد که کالاهای محلی و صنایع دستی را تبلیغ و آن‌ها را تجاری کند. همچنین می‌تواند به حفظ و احیای آداب و رسوم، فرهنگ، سنت و میراث محلی کمک کند. با کار در بخش گردشگری داخلی این امکان را دارید که بر اقتصاد تاثیر بگذارید و در حفظ تاریخ و فرهنگ جامعه نقش داشته باشید.

بازار کار، وظایف و درآمد یک فارغ‌التحصیل رشته‌ گردشگری یا مدیریت جهانگردی

شما با تحصیل در رشته گردشگری می‌توانید به عنوان مدیر فنی در شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی مشغول به کار شوید. یک مدیر فنی وظایف بسیار گسترده و متنوعی دارد. بعضی از این وظایف عبارتند از: طراحی و اجرای تورهای داخلی، خارجی و قیمت گذاری آن‌ها، نظارت بر فعالیت‌های رزرو هتل و اخذ ویزا، نظارت بر وظایف تورلیدرها، برقراری ارتباط با شرکت‌های مسافرتی و جهانگردی دیگر، رسیدگی به مشکلات مشتری‌ها و حل‌و‌فصل آن‌ها.

یک مدیرفنی علاوه بر مدرک مدیریت جهانگردی باید از اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز داشته باشد و به زبان انگلیسی هم مسلط باشد.

شما همچنین می‌توانید به عنوان راهنمای تور طبیعت‌گردی، ایران‌گردی و جهان‌گردی فعالیت کنید. یک راهنمای تور درباره‌ی جاذبه‌های طبیعی، اماکن تاریخی، موزه‌ها، و مکان‌های دیدنی اطلاعات گسترده و جالبی دارد. او با فرهنگ و آداب‌و‌رسوم و سیر تاریخی تحول هر منطقه آشناست و این اطلاعات را با مسافران در میان می‌گذارد و به سوال‌های آن‌ها در این زمینه پاسخ می‌دهد.

علاوه بر این می‌توانید به عنوان کانتر فروش تورهای داخلی و خارجی یا  بلیط داخلی و خارجی فعالیت کنید. می‌توانید به عنوان مشاور امور مهاجرت در موسسات مهاجرتی مشغول شوید.  شما برای کار در صنعت گردشگری لزوما به مدرک دانشگاهی نیاز ندارید. با گذراندن دوره‌های گردشگری هم می‌توانید در این حرفه مشغول به کار شوید اما امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دنبال استخدام افرادی هستند که مدرک کارشناسی دارند. ضمن اینکه با داشتن مدرک دانشگاهی می‌توانید به آموزش رشته‌ی گردشگری در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها بپردازید.

رشته‌ گردشگری در ایران رشته‌ای نسبتا جدید و تا حدی ناشناخته است و بازار کار آن چندان پایدار نیست. اما حقوق یک مدیر فنی از حداقل ۴ میلیون تومان آغاز می‌شود. راهنمایان تور ممکن است نتوانند در همه‌ی فصل‌ها کار کنند و در فصل‌های مشخصی پرکار باشند. پس به عنوان راهنمای تور ممکن است درآمد دایمی نداشته باشید. حقوق کانترهای فروش هم از حداقل ۲.۵ میلیون تومان شروع می‌کنند. اما به بزرگی شرکتی که در آن کار می‌کنید هم بستگی دارد. این نکته در نظر داشته باشید که حتی در صورت داشتن مدرک دانشگاهی نیاز به گذراندن یک سری دوره‌های مرتبط را بگذارنید. کارآموزی در دوره‌ی تحصیل هم یکی از بهترین راه‌های است که پیدا کردن شغل را آسان‌تر می‌کند.

رشته‌ گردشگری یا مدیریت جهان‌گردی برای چه افرادی مناسب است؟

 فردی که در صنعت گردشگری تحصیل و کار می‌کند، باید بتواند به دقت به افراد گوش دهد و رابطه‌ی قوی با آن‌ها ایجاد کند. شما باید برای درک نیازها و خواسته‌های مشتریان خود مهارت کافی داشته باشید و مقصد یا سفری را به آن‌ها بفروشید که از آن لذت ببرند. در این صورت آن‌ها به مشتریان دایمی شما تبدیل می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌های لازم مهارت مذاکره است. شما باید با شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، اقامت‌گاه‌ها و مکان‌های دیدنی و تفریحی قرارداد ببندید، و این کار را باید به شکلی انجام هید که نرخی که به مشتری پیشنهاد می‌دهید رقابتی باشد و او را جذب کند.

شما همچنین باید فرد منظم و دقیقی باشید که کارها را در اسرع وقت انجام می‌دهد و به دقایق آخر واگذار نمی‌کند. علاوه بر این باید بتوانید در شرایط پرفشار کار کنید. حتی اگر همه‌چیز به درستی برنامه‌ریزی شده باشد ممکن است  اتفاقات پیش بینی نشده‌ای  باعث شود که بعضی مسافران بدخلق یا پرخاشگر شوند. به طور مثال پروازها ممکن است به تاخیر بیفتند، چمدان‌ها گم شوند، یا مسافران بیمار شوند. شما باید بتوانید در چنین شرایطی آرام بمانید و حتی اگر کاری از دست شما ساخته نیست با گوش دادن به مسافران آن‌ها را آرام کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی رشته‌ گردشگری یا مدیریت جهانگردی پرداختیم. گفتیم که گردشگری رشته‌ی جالب و جذاب است که می‌تواند بر فرهنگ و اقتصاد جامعه تاثیر بگذارد. فردی که در رشته‌ گردشگری تحصیل می‌کند می‌تواند مشاغل مختلفی از راهنمای تورگرفته تا کانتور فروش، مشاور امورمهاجرتی، مدیر فنی و … داشته باشد. در حال حاضر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مشاغل مرتبط با گردشگری اوضاع چندان مناسبی ندارند. در انتها باید ذکر کنیم که گردشگری رشته‌ای است که نمی‌توان آن را جز مشاغل پولساز در نظر گرفت اما جز رشته‌هایی است که با تلاش زیاد امکان پیشرفت بسیاری دارد و با آن می‌توان به درآمدهای بالا هم دست پیدا کرد.

 

دیدگاه شما چیست؟


  1. N گفت:

    خیلی دوست دارم این شغل و….امید وارم بهش برسم و کشورهایی رو که دوس دارم سفر کنم🌈