از شغل جدید نترسید!! 14 راهکار کاهش استرس شغل جدید در روز و ماه‌های اول

پیدا کردن یک شغل جدید می‌تواند هیجان انگیز باشد. ممکن است دستمزد شما در این شغل افزایش پیدا کرده باشد و شما خودتان را به بعضی روهایتان نزدیکتر ببینید. شاید محل کار جدیدتان به منزل‌تان نزدیک‌تر باشد یا شاید شغل جدیدتان را از کار قبلی‌تان بیشتر دوست داشته باشید. زمانی که یک شغل جدید پیدا می‌کنید با وجود هیجان‌هایی مثبتی که دارید روزها و هفته‌های اول کار جدید می‌توانند برای شما اضطراب‌آور باشند. اگر اولین باری باشد که کار می‌کنید این استرس و اضطراب بیشتر هم می‌شود. استرس شغل جدید می‌تواند برای بعضی افراد حتی به وحشت تبدیل شود.

پذیرش یک شغل جدید مثل سفر به یک کشور جدید است همه چیز ناآشنا است و ما نمی‌توانیم به آنچه قبلا می‌دانستیم تکیه کنیم. زمانی که شما یک شغل جدید رو می‌پذیرید با رییسی روبه‌رو هستید که هنوز نمی‌داند که شما کارمند خوبی هستید یا نه. شما باید کار کردن با یک سیستم جدید را یاد بگیرید. باید زمانتان را مدیریت کنید و ثابت کنید که برای شرکت مفید هستید اما ممکن است از ته دل اطمینان نداشته باشید که توانایی‌های مورد نیاز را دارید. ممکن است این احساس را داشته باشید که همه به جز شما کار خودشان را بلد هستند.

برای غلبه بر اضطرابی که دارید در مرحله‌ی اول باید بپذیرید که ترس شما طبیعی است و افراد دیگر هم زمانی که یک شغل جدید را شروع می‌کنند کم و بیش با این استرس‌ها روبه‌رو هستند. نکته‌ی دیگری هم که باید بدانید این است که افرادی هم که کارشان را بلدند و مسلط به نظر می‌رسند یک روز در جایگاه شما بوده‌اند و احساس امروز شما را داشته‌اند. اگر شرکت جدید تصمیم گرفته شما را استخدام کند این کار را با این آگاهی انجام داده است که شما در این زمینه تجربه‌ی زیادی ندارید. در واقع آن‌ها از شما انتظار ندارند که از روز کاملا موفق و بی‌نقص عمل کنید. بلکه توقع دارند که آماده‌ی یادگیری باشید و با گذشت روزها بهتر عمل کنید. در این مقاله قصد دارم نکاتی را برای کاهش استرس شغل جدید در روزها و ماه‌های اول با شما در میان بگذارم.

این مقاله شامل ۱۴ راهکار است که در سه بخش ارائه شده است:

  • ۷ راهکار برای کاهش استرس شغل جدید در روز اول کار
  • ۵ راهکار برای کاهش استرس در هفته‌ها و ماه‌های اول
  • ۲ راهکار برای کاهش استر‌س در زمان‌هایی که در منزل هستید.

۷ راهکار برای کاهش استرس شغل جدید در روز اول کار

۱-    در مورد شرکت جدید تحقیق کنید.

شما احتمالا قبل از اینکه شغل جدیدتان را بپذیرید کمی درباره‌ی شرکت‌ یا سازمانی که قرار است برای آن کار کنید تحقیق کرده‌اید. حال وقت آن است که کمی بیشتر وقت بگذارید و درباره‌ی فلسفه و فرهنگ سازمان بیشتر بدانید. برای این کار سایت یا شبکه‌های اجتماعی شرکت را چک کنید. اسم رییس‌تان را گوگل کنید تا اگر مصاحبه‌ای درباره‌ی او وجود دارد آن را بخوانید و با نگرش و طرز فکر او بیشتر آشنا شوید.

۲-    خودتان را برای روز اول آماده کنید.

لباس یا لباس‌هایی را که می‌خواهید برای روز اول یا هفته‌ی اول کار بپوشید انتخاب کنید. اگر با فرهنگ شرکت آشنا هستید و می‌دانید که چطور باید لباس بپوشید لباسی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید و در آن احساس اعتماد به نفس می‌کنید اما اگر درباره‌ی لباس پوشیدنتان مطمئن نیستید لباسی را انتخاب کنید که محافظه کارانه است تا بعد بفهمید که چه چیزی مناسب است و چه چیزی مناسب نیست.

مسیر و نحوه‌ی رسیدن به شرکت را انتخاب کنید. به عنوان مثال تصمیم بگیرید که می‌خواهید با مترو یا تاکسی سر کار بروید یا ا از اتوموبیل شخصی خود استفاده کنید. یک راه‌حل و مسیر جایگزین هم انتخاب کنید که اگر آن روز مشکلی پیش آمد دیر به محل کار نرسید. سعی کنید آن روز کمی زودتر از منزل خارج شوید.

۳-    به اندازه‌ی کافی بخوابید.

شب قبل از اولین روز خوب بخوابید و صبح را آرام شروع کنید. از اینترنت و وسایل الکترونیکی استفاده نکنید تا ذهن‌تان آرام بماند. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید با یک دکتر صحبت کنید تا برای مدتی به شما دارو بدهد و بتوانید راحت بخوابید. اولین روزهای کار جدید شما اهمیت زیادی دارد. اگر خواب آلوده و کسل باشید هم  در وضعیت بدی در محل کار ظاهر می‌شوید و هم اینکه نمی‌توانید روی وظایف خود به درستی تمرکز کنید و همین استرس شما را بیشتر می‌کند.

۴-    با همکاران خود دوستانه رفتار کنید.

روز اول کاری خود را با نگرشی مثبت شروع کنید. خودتان را به دیگران معرفی کنید و با آن‌ها تماس چشمی برقرار کنید. سعی کنید با همه‌ی همکاران و رییس‌تان مودب و مهربان برخورد کنید.

۵-    از کمک گرفتن نترسید.

برای کاهش استرس شغلی از همکارانتان کمک بخواهید.

اگر درباره‌ی نحوه‌ی انجام کاری مطمئن نیستید از همکارانتان کمک بخواهید. آن‌ها متوجه تازه وارد بودن شما هستند و به شما کمک می‌کنند. بهتر است که از اول کاری را درست انجام دهید تا اینکه اشتباه کنید و مجبور شوید آن را تکرار کنید.

بعضی افراد دوست دارند به دیگران کمک کنند و با این کار نسبت به خودشان احساس خوبی پیدا می‌کنند. شما از نحوه‌ی پاسخ دادن همکارانتان متوجه می‌شوید که کدام یک از تمایل بیشتری به کمک دارد. سعی کنید سوال‌تان را از او بپرسید.

۶-    همه چیز را یادداشت کنید.

به احتمال زیاد شما در اولین روز کاری با حجم زیادی از اطلاعات بمباران می‌شوید. به خاطر سپردن همه‌ی این اطلاعات آن هم زمانی که دچار هیجان و استرس هستید کار سختی است. بهتر است که یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید و موارد مهم مثل کارهایی که باید انجام دهید، نام کاربری و رمز ورود به سیستم و حتی نام همکارانتان را در آن یادداشت کنید

۷-    اطمینان داشته باشید که اوضاع بهتر می‌شود.

چیزهای جدید ناشناخته هستند و انسان از ناشناخته‌ها می‌ترسد. ترس و اضطرابی است که از شروع کار جدید دارید کاملا طبیعی است. به یاد داشته باشید که چیزهای جدید همیشه به چیزهای آشنا تبدیل می‌شوند. شما بالاخره روال کارها را یاد می‌گیرید و در موقعیت جدیدتان تثبیت می‌شوید.

اگر استرس شغل جدید در شما بسیار بالاست و احساس می‌کنید از کنترل‌تان خارج شده است سعی کنید اضطراب خود را به هیجان تبدیل کنید. به روزهایی که فکر کنید که نه تنها وظایف امروز برایتان راحت شده بلکه در حال ارتقا سطح کاری و درآمد خودتان هستید. همچنین سعی کنید آرام باشید وهر نیم ساعت چند نفس‌ عمیق بکشید. این تکنیک با وجود سادگی واقعا موثر است چون اضطراب باعث می‌شود که انسان به درستی نفس نکشد و کمبود اکسیژن استرس را بیشتر می‌کند.

۵ راهکار برای کاهش استرس شغل جدید در هفته‌ها و ماه‌های اول

۱-    سعی کنید اجتماعی باشید.

عضو جدید یک گروه بودن احساس ناخوشایندی دارد. این احساس در افراد درونگرا شدیدتر هم هست. زمان‌های ناهار به جای اینکه تنهایی بنشینید اگر گروهی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ ملحق شوید این کار را بکنید. سعی کنید درباره‌ی خانواده و علایق همکارانتان اطلاعاتی کسب کنید. احساس آشنا بودن با همکارانتان تاثیر زیادی در کاهش استرس شغل جدید دارد.

۲-    چیزهای جدید یاد بگیرید.

در هفته‌ها و ماه‌های اول هر چقدر می‌توانید بیشتر یاد بگیرید اما به خودتان فشار نیاورید تا همه چیز را بدانید. همبشه چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد و این می‌تواند زمان ببرد. هیچ‌ کس انتظار ندارد که شما فورا همه چیز را یاد بگیرید.

۳-    از اشتباهات خود نترسید.

شما باید یاد بگیرید که اشتباهات را به عنوان بخش طبیعی از روند انجام کار ببینید. هیچ کاری کاملا بی‌نقص نیست و همیشه ایرادهایی وجود دارد. هر چقدر زودتر این را یاد بگیرید آرامش بیشتری خواهید داشت. شما فقط باید تلاش کنید که کارتان را بهتر و کم اشتباه‌تر کنید.

۴-    برای پروژه‌هایی که بیش از حد توان شماست داوطلب نشوید.

شما ممکن است برای اینکه رییس‌تان را تحت تاثیر قرار دهید برای پروژه‌هایی داوطلب شوید که در حال حاضر مهارت کافی برای به پایان رساندن آن را ندارید. اگر پروژه‌ای را بپذیرید و نتوانید آن را در مهلت تعیین شده به پایان برسانید در دید رییستان نسبت به شما تاثیر منفی می‌گذارد.

۵- برای کاهش استرس شغل جدید به زمان رفت و آمد خود توجه داشته باشید.

سعی کنید در ماه‌های اول زود به محل کارتان برسید و در پایان روز آن را با عجله ترک نکنید. این به این معنی نیست که باید اولین نفری باشید که وارد و آخرین نفری باشید که خارج می‌شوید. فقط به شکلی رفتار نکنید که دیگران این‌ طور برداشت کنند که از کار کردن فراری هستید.

۲ نکته برای کاهش استرس شغل جدید در زمان‌هایی که سرکار نیستید.

۱- از خودتان مراقبت کنید.

معمولا تغییرات بزرگ زندگی باعث می‌شوند که ما مدتی کارهای معمول روزانه را کنار بگذاریم. اما در این زمان که شما قصد دارید استرس مرتبط به شغل جدید را کاهش دهید ورزش منظم ، تغذیه سالم و خواب برای شما بسیار مهم است و به حفظ تعادل بدن و ذهن کمک می‌کند.

زمانی که بدن ما استراحت می‌کند و از او مراقبت می‌شود کمتر دچار مشکل می‌شویم.

۲- زمان خود را مدیریت کنید.

برای خود، خانواده و سرگرمی‌هایی که دارید وقت بگذارید و در زمان‌هایی که در منزل هستید ارتباط ذهنی خود با کارتان را قطع کنید. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) تعادل بین کار و زندگی شخصی را عامل اصلی کاهش استرس مرتبط با شغل می‌‌داند. برای آخر هفته‌های خود از قبل برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که از وقت خود برای آرام شدن در کنار خانواده و دوستان خود و انجام سرگرمی‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید استفاده می‌کنید.

در نهایت برای کاهش استرس شغل جدید سعی کنید که نگاهی مثبت و دیدی باز داشته باشید. زندگی شما تغییر کرده است و هر تغییری با گذشت زمان عادی خواهد شد.

جمع بندی: در این مقاله درباره‌ی کنار آمدن با استرس شغل جدید با شما صحبت کردم و راهکارهایی برای کاهش استرس در روز و ماه‌های اول کار با شما در میان گذاشتم. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در ذهن داشته باشید این است که استرس شغل جدید فقط مخصوص شما نیست و همه‌ی افراد به درجات مختلف آن را تجربه خواهند کرد. شناخت شرکتی که برای آن کار می‌کنید، برقراری ارتباط با همکاران، نترسیدن از اشتباه و تلاش برای بهتر شدن، ورزش، تفریح، تغذیه مناسب و خواب کافی به کاهش استرس شغل جدید کمک می‌کنند. به راهکارهای مطرح شده نگاه ایده‌آل گرایانه نداشته باشد به عنوان مثال برای ورزش کردن فقط کافیست بخشی از مسیر رسیدن به محل کار را پیاده طی کنید. سعی کنید این راهکارها را هر چقدر کم به کار ببندید و مطمئن باشید فقط در ابتدای راه است که احساس اضطراب یا وحشت می‌کنید. زمان همه چیز را برای شما آشنا و عادی خواهد کرد و بالاخره روزی خواهد رسید که دیگر در محل کار احساس نمی‌کنید که در سرزمینی ناشناس گم شده‌اید.