کارفرمایان در زمان استخدام علاقهمند هستند کارمندانی را استخدام کنند که مهارتها و شایستگیهای لازم برای سازمان آنها را با خود به همراه میآورند. بسته به نوع شغل و زمینهای که در آن فعالیت میکنید باید یک سری مهارتها و دانشهای تخصصی داشته باشید اما در کنار اینها چندین مهارت کلیدی وجود دارد که پیدا کردن یک شغل جدید را برای شما تضمین میکند. این مهارتها شایستگیها و رفتارهایی هستند که شما را از سایر نامزدهای موجود متمایز میکنند و شما را به عنوان یک کارمند مناسب به کارفرما معرفی میکنند. در اینجا لیستی از ۱۵ مهارت لازم برای استخدام را برای شما تهیه کردهایم. اگر خودتان را فاقد تعدادی از این مهارتها میدانید نگران نباشید شما میتوانید با گذشت زمان و تمرین این مهارتها را در خود توسعه دهید و به شغل موردنظر خود برسید.
مهارتهای لازم برای استخدام که شما را از سایر کاندیداها متمایز میکند.
۱- مهارتهای ارتباطی
ارتباط به معنی این است که ایده ها و احساسات خودتان را به طور موثربه دیگران منتقل کنید یا با آنها به اشتراک بگذارید. مهارتهای ارتباطی خوب در هر شغلی مهم است. هر چه شما در این کار بهتر باشید به نتایج بهتری دست پیدا میکنید.
مهارتهای ارتباطی میتوانند باعث شوند که شما یک پروژه را از مشتری بگیرید یا آن را از دست بدهید. آنها به شما کمک میکنند که به عنوان بخشی از یک تیم بهتر کار کنید یا دیگران را بهتر رهبری کنید. به همین دلیل کارفرمایان توجه ویژهای به مهارتهای ارتباطی دارند.
مهارتهای ارتباطی شامل مهارتهای کلامی، غیر کلامی ( زبان بدن)، و نوشتاری است. این مهارت یکی از مهمترین مهارتهای لازم برای استخدام است.
نکاتی برای ارتباط بهتر:
همه در برقراری ارتباط خوب نیستند. برای اینکه در این زمینه تغییر کنید به تمرین نیاز دارید. در این جا چند نکته برای برقراری ازتباط بهتر با شما در میان میگذاریم:
- در یک مصاحبه سعی کنید واضح و مختصر صحبت کنید، این به معنی جواب دادن به سوالات با بله و خیر نیست بلکه مهم است که در مورد جزییات اضافی که نیازی به آنها نیست صحبت نکنید.
- سعی کنید به صحبتهای کارفرما با ذهن باز گوش دهید و به او نشان دهید که به دیدگاهایش احترام میگذارید.
- به زبان بدن خود از جمله حرکات دست، تماس چشمی و…. توجه داشته باشید.
- با دقت به سخنان کارفرما گوش دهید و از او سوال بپرسید. پرسیدن سوال این پیام را به او میدهد که به آنچه که میگوید علاقمند هستید.
۲- انعطاف پذیری
شرکتها و محیطهای کاری دائما تغییر میکنند. قدیمیها میروند و اعضای جدید وارد تیم میشوند. گاهی اوقات خواستههای غیر منتظرهای در محل کار پیش میآید. به طور مثال حجم کار به طور ناگهانی افزایش پیدا میکند یا یک اتفاق غیرقابلپیش بینی میافتد. مثلا شرکت بخشی از منابع مالی خودش را از دست میدهد و تا مدتی نمیتواند حقوق کارکنان را به موقع پرداخت کند.
بسیاری از کارفرمایان مشتاق کارکنانی هستند که میتوانند با شرایط مختلف در محل کار خود سازگار شوند.
۳- کار تیمی
صرف نظر از شغلی که به دنبال آن هستید یا زمینهای که در آن فعالیت میکنید، خیلی از کارفرمایان هنگام مصاحبه با متقاضیان به مهارتهای کار تیمی توجه میکنند. حتی اگر کاری که انجام میدهید به تنهایی انجام میشود در محل کار از شما خواسته میشود که کارتان را به عنوان بخشی از یک تیم انجام دهید. همچنین مهم است که بتواند با همکارتان کنار بیاید.
برای بهتر کردن روحیهی کار تیمی خود میتوانید:
- به یک سازمان خیریه بپیوندید
- در گروههای علمی، ادبی و … مثل گروههای شعرخوانی، داستانخوانی، انجمن نجوم و … عضو شوید.
- به یک تیم ورزشی بپیوندید.
- دربارهی راههای بهتر کار کردن با دیگران فکر کنید.
اگر شما در انجام کارهای تیمی راحت نیستید، باید این را بدانید که تغییر مسایلی که ریشه در شخصیت شما دارد کار سادهای نیست اما با صرف زمان و تمرین میتوانید این مهارت را در خود ارتقا دهید.
۴- مدیریت زمان، یکی از مهارتهای لازم و بسیار مهم برای استخدام
مهارت مدیریت زمان به معنی این است که از زمانی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده کنید تا در زمان کمتر کارهای بیشتری را انجام دهید. این مهارت شامل تعیین هدف، اولویت بندی و برنامهریزی برای انجام کارها و … است. مدیریت زمان باعث میشود که حتی زمانی که فشار کارها زیاد است شما در مسیر درست باقی بمانید.
این مهارت زمانی که شما از راه دور و در منزل کار میکنید اهمیت بیشتری پیدا میکند و کارفرمای شما میخواهد اطمینان داشته باشد که میتوانید کار خود را در مهلت تعیین شده تحویل دهید.
۵- یادگیری مداوم
یکی دیگر از مهارتهای لازم برای استخدام یادگیری مداوم است. امروز تقریبا دورهای که شما کاری پیدا میکردید و سالهای طولانی بدون نیاز به اینکه مهارت جدیدی را یاد بگیرید یک شغل ثابت را حفظ میکردید به سر آمده است. این مسئله مخصوصا در مورد مشاغلی که به نوعی تکنولوژیهای روز در ارتباطند بیشتر صادق است.
کارفرمایان به استخدام کسانی علاقه دارند که از یادگیری چیزهای جدید لذت میبرند. به همین دلیل ذکر دورههایی مرتبط با شغلتان گذراندهاید در رزومه و صحبت از آنها در طی مصاحبه به استخدام شدن شما کمک میکند. همچنین اگر در زمان مصاحبه در حال گذارندن دورهای هستید که هنوز به پایان نرسیده حتما در روزمهی خود ذکر کنید و دربارهی آن با کارفرما صحبت کنید.
۶- خلاقیت
بسیاری از افراد تصور میکنند که خلاقیت فقط به رشتههای هنری و طراحی مربوط میشود اما خلاقیت یک مفهوم گسترده است که شامل چندین مهارت مثل خیالپردازی، نوآوری، آزمایش و سوال کردن است. در هر شغلی که دارید توانایی فکر کردن خارج از چارچوب و رائه راه حلهای خلاقانه یک دارایی با ارزش محسوب میشود. خلاقیت در رزومه شما میتواند خودش را از طریق مشکلی که به وسیلهی شما حل شده است یا از طریق یک مهارت خلاقانه مثل نوشتن، نشان دهد.
۷- مهارت حل مسئله و تصمیمگیری
مهم نیست چه شغلی دارید، به هر حال همیشه مشکلی پیش میآید و کارفرما میخواهد بداند که شما این توانایی را دارید که شرایط سخت یا ناخواسته در محل کار را مدیریت کنید و یک راه حل مناسب برای رفع مشکل ارائه دهید.
همچنین کارفرما میخواهد بداند که شما میتوانید از بین راهحلهایی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید و یک تصمیم قطعی بگیرید، حتی اگر هر چند وقت یکبار اشتباه کنید. چرا که این موضوع نشان میدهد که شما فردی هستید که میتوانید کارها را به پایان برسانید.
۸- هوش هیجانی، یک مهارت لازم و کلیدی برای استخدام
هوش هیجانی به به توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و دیگرانی که در اطراف شما هستند گفته میشود. در محل کار باید با افرادی مذاکره و همکاری کنید که ممکن است در زندگی شخصی خود ترجیح بدهید با آنها ارتباطی نداشته باشید. شما ممکن است گفتوگوها و جلسات سختی داشته باشید و موقعیتهای ناراحتکنندهای را تجربه کنید. باید بتوانید با این موقعیتها کنار بیایید و به درستی به آنها واکنش نشان دهید.
برای ارتقای هوش هیجانی خود در یک آزمون هوش هیجانی شرکت کنید و سعی کنید مناطقی را که در آنها ضعف دارید شناسایی کنید و بر روی آنها کار کنید. اگر افرادی را در زندگی شخصی خود میشناسید که در این زمینه مهارت دارند سعی کنید با آنها صحبت کنید و از هر یک نکتهای هر چند کوچک یاد بگیرید.
۹- توجه به جزییات
توجه به جزییات یکی دیگر از مهارتهای لازم برای استخدام است. توجه به جزییات به معنی این است که شما میتوانید کار خود را به طور دقیق و کامل انجام دهید. همچنین باعث میشود که یک اشتباه احتمالی را کشف کنید یا آن را برطرف کنید. توجه به جزییات چیزی است که یک کارمند متعهد را از کسانی که فقط می خواهند کار را انجام دهند و به خانه بروند متمایز میکند. به همین دلیل هر کارفرمایی از داشتن کارمندی که توانایی توجه به جزییات را دارد خوشحال میشود.
۱۰- مهارتهای کامپیوتری
در عصر دیجیتال تقریبا هر شغلی در یک سطحی نیاز به استفاده از کامپیوتر دارد و سواد دیجیتالی چیزی است که میتواند پیدا کردن یک شغل را برای شما تضمین کند. این مهارتهای دیجیتالی میتواند از مهارتهای خیلی پایه تا مهارتهای تخصصی را شامل شود. بعضی از مهارتهایی که بیشتر مورد نیازند عبارتند از توانایی کار با نرم افزارهای: مایکروسافت آفیس و مخصوصا اکسل، نرم افزار وردپرس، نرم افزارهای ادوبی و فتوشاپ.
این به معنای این نیست که شما باید به اندازهی یک طراح دیجیتال در استفاده از نرم افزار فتوشاپ مهارت داشته باشید. اما در بسیاری از مشاغل امروزی مهارت ویرایش عکس در سطح متوسط برای شما مزیت بزرگی به حساب میآید.
۱۱- مهارت استفاده از رسانههای اجتماعی، یک مهارت بسیار لازم برای استخدام در بسیاری از شغلها
این روزها رسانههای اجتماعی نقش مهمی در بسیاری از مشاغل دارند. اگر میخواهید در بازار کار رقابت کنید باید بتوانید محتوای دیجیتال ایجاد کنید و آن را از طریق پلفترمهایی مثل فیسبوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب به اشتراک بگذارید. لازم نیست یک متخصص شبکههای اجتماعی باشید اما توانایی کار با این رسانهها و آگاهی نسبی از نحوهی کار الگوریتمهای آنها باعث میشود که مورد توجه یک کارفرمای احتمالی قرار بگیرید.
۱۲- دانش و تجربه
بسیاری از کارفرمایان نیاز به دانش و تجربه در زمینهی شغلی که میخواهید داشته باشید یا صنعتی که میخواهید در آن کار کنید دارند. داشتن دانش و تجربهی قبلی شما را از کاندیداهای دیگر در مرحلهی مصاحبه متمایز میکند. داشتن تجربهی قبلی لزوما به معنی داشتن سابقهی کاری نیست. گذراندن دورهها و داشتن نمونه کار به شما کمک میکند تا دانش و تجربهی خود را نشان دهید.
۱۳- اخلاق کاری
یکی دیگر از مهارتهای لازم برای استخدام اخلاق کاری است. اخلاق کاری اصطلاحی است که میزان فداکاری یک فرد را دربارهی شغلش توصیف میکند. همهی کارمندان سرکارشان حاضر میشوند و وظایقشان را انجام میدهند اما همهی آنها اخلاق کاری قویای ندارند که باعث شود برای زندگی حرفهای و موفقیت خود ارزش زیادی قائل شوند و حاضر باشند هر کاری انجام دهند تا وظیفهشان را به درستی انجام دهند.
افرادی که اخلاق کاری قوی دارند میدانند که سخت کوشی بخشی طبیعی از کار است و از تلاش برای موفقیت در محل کار نمیترسند. این افراد بدون اینکه به نظارت مداوم نیاز داشته باشند وظایف خود را به موقع انجام میدهند. صرف نظر از شغلی که دارید هر کارفرمایی برای کارمندی که اخلاق کاری قویای دارد ارزش زیادی قائل است و از استخدام او خشنود میشود.
۱۴- توانایی کار کردن در شرایط استرس زا و تحت فشار، یک مهارت لازم برای استخدام که شما را متمایز میکند.
توانایی کار کردن تحت فشار یک امتیاز مثبت در هر کسب و کار است. اینکه بتوانید در یک روز کاری شلوغ آرامش خود را حفظ کنید و به کارها به درستی رسیدگی کنید، بتوانید به تغییرات لحظه آخری واکنش مناسب نشان دهید و به سرعت تصمیم بگیرید، باعث میشود که بین شما و یک کارمند معمولی تفاوت ایجاد شود. بیشتر سازمانها تمایل دارند فردی را استخدام کنند که در موقعیتهای پرفشار عملکرد خوبی از خود نشان میدهد.
۱۵- مهارت رهبری
در هر مرحلهای که از مسیر شغلی خود هستید، مهارتهای رهبری مهارت ارزشمندی است که به استخدام شما کمک میکند. کارفرمای شما میخواهد بداند که آیا این توانایی را دارید که دیگران را رهبری کنید؟ آیا توانایی کار کردن به صورت مستقل را دارید یا اینکه مهارتهای ایجاد رابطه با دیگران در شما چطور است. مهارتهای رهبری به شما کمک میکند که به دیگران انگیزه بدهید که کارشان را سریعتر و بهتر انجام دهند. مهارتهای رهبری متداول شامل گوش دادن فعال، قابل اعتماد بودن، توانایی ارائه و دریافت بازخورد و صبر است.
کارفرما کجا را به دنبال مهارتهای لازم برای استخدام جست و جو میکند؟
کارفرمایان در چند مکان به دنبال مهارتهای مورد نیاز خود برای استخدام شما میشوند که مهمترین آنها رزومهی شما و زمان مصاحبه است. شما میتوانید به تعدادی از این مهارتها در رزومهی خود اشاره کنید. به عنوان مثال میتوانید دربارهی دانش و تجربهای که دارید، دورههایی که گذراندهاید و مهارتهای کامپیوتری در رزومهی خود صحبت کنید. اما مهارتهای مثل مهارتهای ارتباطی، مدیریت زمان، یادگیری مداوم و …. باید در زمان مصاحبه نشان دهید.
در هنگام مصاحبه بیشتر سعی کنید در این باره صحبت کنید که مهارتهای شما چه تاثیری بر شرکتی که برای آن کار میکردید داشته است. اگر از قبل تجربهی کاری ندارید دربارهی اینکه چطور میتوانید از مهارتهای خود برای کمک شرکت استفاده کنید صحبت کنید.
سعی کنید هنگام مصاحبه راحت برخورد کنید و حتی اگر قرار نیست استخدام شوید با این دید که از تجربهی این مصاحبه میتوانید در مصاحبههای دیگر استفاده کنید به قضیه نگاه کنید. چنانچه مهارتهای لازم برای استخدام را که در این مقاله بیان کردیم، در حد مناسبی در خود ارتقا دهید دیر یا زود کار مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.
همچنین بخوانید : 15 شغل مناسب افراد درونگرا که شما را راضی نگه خواهند داشت.
دیدگاه شما چیست؟